Kostrzyn (stacja kolejowa)


Kostrzyn nad Odrą to urokliwe miasto, ale jego stacja kolejowa odgrywa kluczową rolę w komunikacji transportowej w regionie.

Położona w województwie lubuskim, stacja ta według klasyfikacji Polskich Kolei Państwowych należy do kategorii dworców lokalnych. To jednak nie umniejsza jej znaczenia w kontekście krajowego oraz międzynarodowego transportu kolejowego.

Kostrzyn jest istotnym węzłem kolejowym, który nie tylko łączy różne regiony Polski, ale również zapewnia połączenia z Niemcami. To sprawia, że stacja jest często wykorzystywana przez pasażerów podróżujących zarówno w głąb kraju, jak i za granicę.

Ruch pasażerski

W poniższym zestawieniu przedstawiono istotne dane dotyczące ruchu pasażerskiego na stacji kolejowej w Kostrzynie. Analiza obejmuje wymianę pasażerską na przestrzeni lat oraz wskazuje na liczby, które odzwierciedlają popularność tej lokalizacji w komunikacji kolejowej.

RokWymiana rocznaWymiana pasażerska na dobęMiejsce w Polsce
2017621 0001700
2018657 0001800
2019730 0002000
2020483 0001100
2021548 0003000
20222000

Historia

Historyczny dworzec kolejowy w Kostrzynie ma swoje korzenie w latach 1872–1874, kiedy to rozpoczęto jego budowę. Interesującym jest fakt, iż jest to jeden z nielicznych obiektów w tym mieście, który uniknął całkowitej destrukcji w czasie II wojny światowej. Po zakończeniu konfliktu zbrojnego, budynek przeszedł remont, jednak ze względu na trudności okresu powojennego użyto do niego materiałów o niskiej jakości.

W 2012 roku rozpoczęła się zapowiadana modernizacja dworca, która trwała do jesieni 2014 roku. W trakcie odnowy skoncentrowano się na przywróceniu blasku zabytkowej elewacji, na co uzyskano nadzór konserwatora zabytków. Modernizacja objęła również wszystkie kluczowe pomieszczenia związane z obsługą podróżnych, w tym hol, kasy biletowe oraz toalety.

Ważnym elementem przebudowy było również dostosowanie obiektu do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością. Zlikwidowano istniejące bariery architektoniczne, a także przystosowano toalety oraz zamontowano windy. Całkowita wartość inwestycji wyniosła 7,7 mln złotych netto, a jej finansowanie pochodziło zarówno z własnych środków PKP S.A., jak i budżetu państwa.

Dodatkowe informacje

Stacja kolejowa w Kostrzynie to niepowtarzalna budowla, która wyróżnia się dwupoziomową konstrukcją oraz krzyżowym usytuowaniem peronów. Jest to jeden z zaledwie dwóch takich obiektów w Polsce. Drugi z nich znajduje się w Kępnie.

Połączenia

Stacja w Kostrzynie zapewnia dogodną komunikację kolejową z wielu kluczowych miast. W poniższej liście przedstawione są najważniejsze połączenia:


Oceń: Kostrzyn (stacja kolejowa)

Średnia ocena:4.48 Liczba ocen:18