Kostrzyn nad Odrą to urokliwe miasto, ale jego stacja kolejowa odgrywa kluczową rolę w komunikacji transportowej w regionie.
Położona w województwie lubuskim, stacja ta według klasyfikacji Polskich Kolei Państwowych należy do kategorii dworców lokalnych. To jednak nie umniejsza jej znaczenia w kontekście krajowego oraz międzynarodowego transportu kolejowego.
Kostrzyn jest istotnym węzłem kolejowym, który nie tylko łączy różne regiony Polski, ale również zapewnia połączenia z Niemcami. To sprawia, że stacja jest często wykorzystywana przez pasażerów podróżujących zarówno w głąb kraju, jak i za granicę.
Ruch pasażerski
W poniższym zestawieniu przedstawiono istotne dane dotyczące ruchu pasażerskiego na stacji kolejowej w Kostrzynie. Analiza obejmuje wymianę pasażerską na przestrzeni lat oraz wskazuje na liczby, które odzwierciedlają popularność tej lokalizacji w komunikacji kolejowej.
Rok | Wymiana roczna | Wymiana pasażerska na dobę | Miejsce w Polsce |
---|---|---|---|
2017 | 621 000 | 1700 | – |
2018 | 657 000 | 1800 | – |
2019 | 730 000 | 2000 | – |
2020 | 483 000 | 1100 | – |
2021 | 548 000 | 3000 | – |
2022 | – | 2000 | – |
Historia
Historyczny dworzec kolejowy w Kostrzynie ma swoje korzenie w latach 1872–1874, kiedy to rozpoczęto jego budowę. Interesującym jest fakt, iż jest to jeden z nielicznych obiektów w tym mieście, który uniknął całkowitej destrukcji w czasie II wojny światowej. Po zakończeniu konfliktu zbrojnego, budynek przeszedł remont, jednak ze względu na trudności okresu powojennego użyto do niego materiałów o niskiej jakości.
W 2012 roku rozpoczęła się zapowiadana modernizacja dworca, która trwała do jesieni 2014 roku. W trakcie odnowy skoncentrowano się na przywróceniu blasku zabytkowej elewacji, na co uzyskano nadzór konserwatora zabytków. Modernizacja objęła również wszystkie kluczowe pomieszczenia związane z obsługą podróżnych, w tym hol, kasy biletowe oraz toalety.
Ważnym elementem przebudowy było również dostosowanie obiektu do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością. Zlikwidowano istniejące bariery architektoniczne, a także przystosowano toalety oraz zamontowano windy. Całkowita wartość inwestycji wyniosła 7,7 mln złotych netto, a jej finansowanie pochodziło zarówno z własnych środków PKP S.A., jak i budżetu państwa.
Dodatkowe informacje
Stacja kolejowa w Kostrzynie to niepowtarzalna budowla, która wyróżnia się dwupoziomową konstrukcją oraz krzyżowym usytuowaniem peronów. Jest to jeden z zaledwie dwóch takich obiektów w Polsce. Drugi z nich znajduje się w Kępnie.
Połączenia
Stacja w Kostrzynie zapewnia dogodną komunikację kolejową z wielu kluczowych miast. W poniższej liście przedstawione są najważniejsze połączenia:
- Küstrin-Kietz > Berlin-Lichtenberg > Berlin Ostkreuz,
- Gorzów Wlkp. > Krzyż > Wronki >Szamotuły >Poznań Główny,
- Gryfino >Szczecin Główny > Międzyzdroje >Świnoujście,
- Rzepin >Zielona Góra >Głogów >Wrocław Główny.
Pozostałe obiekty w kategorii "Inne obiekty":
Most kolejowy Kostrzyn nad Odrą – Küstrin Kietz | Celuloza Kostrzyn nad Odrą | Stadion MOSiR w Kostrzynie nad Odrą | Osiedle Leśne (Kostrzyn nad Odrą) | Kościół Najświętszej Maryi Panny Matki Kościoła w Kostrzynie nad Odrą | Parafia Matki Bożej Rokitniańskiej w Kostrzynie nad OdrąOceń: Kostrzyn (stacja kolejowa)