Most kolejowy Kostrzyn nad Odrą – Küstrin Kietz


Most kolejowy, łączący Kostrzyn nad Odrą z Küstrin Kietz, to nie tylko element infrastruktury transportowej, ale także przykład nowoczesnej myśli inżynieryjnej. Nasz artykuł przybliży Państwu znaczenie i historię tej kluczowej konstrukcji, będącej częścią linii kolejowej nr 203, która prowadzi od Tczewa do Küstrin Kietz.

Pierwsza wersja mostu na Odrze została zbudowana w 1867 roku i była integralną częścią szlaku, który łączył Berlin z Prusami Wschodnimi jako część Kolei Wschodniej. Historia tego mostu nie jest jednak wolna od trudności; w trakcie I wojny światowej most doznał poważnych uszkodzeń, co wymusiło jego odbudowę w 1920 roku przy użyciu fragmentów innych, zniszczonych struktur.

W lipcu 2024 roku zakończono prace nad nowym mostem łukowym o imponującej długości 260 metrów (z czego 130 metrów znajduje się bezpośrednio nad nurtem Odry). Ta nowoczesna konstrukcja stała się pierwszym na świecie mostem łukowym, w którym zastosowano wieszaki wykonane z włókna węglowego. Nowy obiekt, mimo że również wyposażony w dwa tory, znacznie poprawił prędkość, z jaką mogą przejeżdżać pociągi, zwiększając maksymalną prędkość z 30 km/h do 120 km/h.

Co więcej, nowy most został zaprojektowany tak, aby nie zakłócać żeglugi rzecznej, a także przewidziano jego późniejszą elektryfikację. Projekt tej ambitnej inwestycji wykonała firma Schüßler-Plan z Berlina we współpracy z londyńską pracownią Knights Architects.

Przypisy

  1. a b c Opóźnione cudo techniki. Kiedy otwarcie mostu kolejowego w Kostrzynie nad Odrą? [online], www.muratorplus.pl [dostęp 31.07.2024 r.]
  2. a b c Niemcy otworzyli kolejowy most nad Odrą w Kostrzynie [online], www.rynek-kolejowy.pl [dostęp 31.07.2024 r.]

Oceń: Most kolejowy Kostrzyn nad Odrą – Küstrin Kietz

Średnia ocena:4.64 Liczba ocen:11